[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
بانک ها و نمایه نامه ها::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سؤالات متداول::
::
شاپای الکترونیکی و چاپی

p-ISSN: 2008-8574

e-ISSN: 2981-2380

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامۀ درسی رشتۀ طب ایرانی: بررسی راهکارهای برون‌رفت از معضلات کنونی
محمد حسین‌زاده ، مریم سلیمانی موحد ، حوریه محمدی کناری ، سمیرا سلیمان‌پور*
چکیده:   (256 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی برنامۀ درسی رشتۀ طب ایرانی به تفکیک سه مفهوم برنامۀ درسی طراحی‌شده، برنامۀ درسی اجراشده و برنامۀ درسی تجربه‌شده، بوده است تا با بررسی مشکلات موجود راهکارهایی برای برون‌رفت از این چالش‌ها ارائه شود.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر، مطالعه‌ای کیفی بوده که به‌صورت مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام ‌شده است. جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، اعضای هیئت‌علمی، مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشتۀ طب ایرانی بوده‌اند. بعد از انجام مصاحبه‌ها و پیاده‌سازی آنها، کدگذاری و مدیریت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 انجام شد.
یافته‌ها: براساس نتایج به‌دست‌آمده، درنهایت هفت مضمون اصلی شناسایی شد که شامل نبود جایگاه آموزشی مناسب، مشکلات برنامۀ درسی، نوع مقطع رشته، دانشجویان ورودی، کمبود اعضای هیئت‌علمی، آسیب‌های مربوط به برگزاری دوره‌های غیرمجاز و مشکلات بازار کار و جذب متخصصان این رشته بوده است.
نتیجه‌گیری: ارزشیابی برنامۀ درسی طب ایرانی نشان می‌دهد که اتخاذ تصمیمات سیاستی در سطوح مختلف، از تخصیص بودجه برای ایجاد فضاهای آموزشی مناسب تا بازنگری در برنامۀ درسی و جذب هیئت‌علمی جدید، می‌تواند به بهبود کیفیت آموزشی و حرفه‌ای طب ایرانی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: برنامۀ آموزشی، پزشکی سنتی، طب ایرانی
متن کامل [PDF 480 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/10 | پذیرش: 1403/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh M, Soleimani Movahed M, Mohammadi Kenari H, Soleimanpour S. Evaluation of the Persian Medicine curriculum: Addressing current challenges. jiitm 2024; 15 (3)
URL: http://jiitm.ir/article-1-1726-fa.html

حسین‌زاده محمد، سلیمانی موحد مریم، محمدی کناری حوریه، سلیمان‌پور سمیرا. ارزشیابی برنامۀ درسی رشتۀ طب ایرانی: بررسی راهکارهای برون‌رفت از معضلات کنونی. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1403; 15 (3)

URL: http://jiitm.ir/article-1-1726-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب سنتی اسلام و ایران Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710