سابقه و هدف: هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی برنامۀ درسی رشتۀ طب ایرانی به تفکیک سه مفهوم برنامۀ درسی طراحیشده، برنامۀ درسی اجراشده و برنامۀ درسی تجربهشده، بوده است تا با بررسی مشکلات موجود راهکارهایی برای برونرفت از این چالشها ارائه شود. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر، مطالعهای کیفی بوده که بهصورت مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان، فارغالتحصیلان، اعضای هیئتعلمی، مدیران گروهها و اعضای هیئت ممتحنه، ارزشیابی و برنامهریزی رشتۀ طب ایرانی بودهاند. بعد از انجام مصاحبهها و پیادهسازی آنها، کدگذاری و مدیریت دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 انجام شد. یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده، درنهایت هفت مضمون اصلی شناسایی شد که شامل نبود جایگاه آموزشی مناسب، مشکلات برنامۀ درسی، نوع مقطع رشته، دانشجویان ورودی، کمبود اعضای هیئتعلمی، آسیبهای مربوط به برگزاری دورههای غیرمجاز و مشکلات بازار کار و جذب متخصصان این رشته بوده است. نتیجهگیری: ارزشیابی برنامۀ درسی طب ایرانی نشان میدهد که اتخاذ تصمیمات سیاستی در سطوح مختلف، از تخصیص بودجه برای ایجاد فضاهای آموزشی مناسب تا بازنگری در برنامۀ درسی و جذب هیئتعلمی جدید، میتواند به بهبود کیفیت آموزشی و حرفهای طب ایرانی کمک کند.
Hosseinzadeh M, Soleimani Movahed M, Mohammadi Kenari H, Soleimanpour S. Evaluation of the Persian Medicine curriculum: Addressing current challenges. jiitm 2024; 15 (3) URL: http://jiitm.ir/article-1-1726-fa.html
حسینزاده محمد، سلیمانی موحد مریم، محمدی کناری حوریه، سلیمانپور سمیرا. ارزشیابی برنامۀ درسی رشتۀ طب ایرانی: بررسی راهکارهای برونرفت از معضلات کنونی. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1403; 15 (3)