آموزش پزشکی از مهمترین مباحثی بوده که در تمدن اسلامی مورد توجه قرار گرفته و در متون کهن پزشکی و تاریخی، مطالب و توصیفات بسیاری دربارۀ آن بیان شده است. از مهمترین مباحثی که در منابعِ کهن به آن پرداخته شده، صفات و ویژگیهای استاد و دانشجوی پزشکی است. دانشجو باید پیش از آموزش پزشکی، علوم اوائل و کتابهای دینی و اخلاقی، را فرا میگرفت. در کتب پزشکی و طبقات پزشکان، مباحثی دربارۀ آثار و کتابهای آموزشی، کتابهای طب نظری و طب عملی، و نیز مکانها و نهادهای آموزش پزشکی شامل حلقههای پزشکی، مجالس پزشکی، مدارس طب نظری و طب عملی بیان شده است. پزشکان مسلمان در خصوص روشهای آموزش، شیوههای نوینی را ابداع نمودند. آنان کتابهای ویژۀ آموزشِ پزشکی، و کتابهای کمک درسی را تألیف کردند. علاوه بر این، مدارس و بیمارستانهای خاصی برای تدریس طب نظری و طب عملی توسط استادان پزشکی تأسیس شد. با توجه به این موضوع، در این نوشتار تلاش شده است تا با استفاده از شیوۀ کتابخانهای به تبیین این موضوع پرداخته شود.
Rouhi A R. History of medical education from the from the second to the seventh centuries AH. jiitm 2023; 14 (2) :137-150 URL: http://jiitm.ir/article-1-1603-fa.html
روحی علی رضا. تاریخچۀ آموزش پزشکی از قرن دوم تا قرن هفتم هجری قمری. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1402; 14 (2) :137-150