[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مینی‌سی‌ایکس (Mini-CEX) تجربه موفق آموزشی در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
هنگامه حبیبی، مهدی قصابی چورسی، روشنک قدس*
چکیده:   (698 مشاهده)
سابقه و هدف: انتخاب یک نظام ارزشیابی مناسب یکی از رویکردهای مهم در فرایندهای آموزشی و ارزیابی عملکرد حرفه‌ای دانشجویان است. هدف از این تحقیق ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران «به روش مینی‌سی‌ایکس» بوده است.
مواد و روش‌‏ها: این پژوهش از نوع طرح سری زمانی منقطع با تکرار چندگانۀ مداخله است که در دانشکدۀ طب ایرانی (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران) انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش ۲۰ نفر از دانشجویان دکتری تخصصی طب ایرانی دوره کارورزی عرصه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ بودند که به روش سرشماری در قالب چهار گروه ۵ نفری وارد مطالعه شدند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی متناسب با نرم‌افزار SPSS (نسخۀ ۲۴) استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف‌معیار نمره‌های پایانی دانشجویان به‌تفکیک گروه متفاوت بود و نمره‌های پایانی هر چهار گروه با نمره‌های میان‌ترم آنان اختلافی معنادار (۰/۰۵≥ p) داشت. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده رضایت کلی دانشجویان از ارزیابی به روش مینی‌سی‌ایکس در گروه اول با میانگین و انحراف‌معیار ۰/۰۰۰ ± ۵/۰۰ گروه دوم با میانگین و انحراف‏‌معیار ۰/۵۴۸ ±۴/۴۰، گروه سوم با میانگین و انحراف‌معیار ۲/۱۹۱ ±۳/۴۰ و گروه چهارم با میانگین و انحراف‌معیار ۰/۸۹۴ ±۴/۶۰ و در کل با میانگین و انحراف‌معیار ۱/۲۶۸±   ۴/۳۵ محاسبه شد. بالاتر بودن این اعداد از میانگین متوسط پرسش‌نامه رضایت دانشجویان را از آزمون نشان می‌دهد؛ گروه اول بیشترین رضایت و گروه سوم کمترین رضایت را داشتند. همچنین، رضایت کلی استادان از ارزیابی به روش مینی‌سی‌ایکس با میانگین و انحراف‏‌معیار ۱/۳۴۵ ±۵/۱۴ محاسبه شد و چون اعداد به‌دست‌آمده از میانگین متوسط پرسش‌نامه بالاتر بودند رضایت استادان را نیز از آزمون بیان می‌کرد.
نتیجه‌گیری: به‌سبب برقراری عدالت آموزشی و کاهش سوگیری ارزیابان به شیوه‌های سنتی، ارزیابی با این آزمون موجب یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان و افزایش رضایتمندی استادان و به‌ویژه دانشجویان، از نحوۀ ارزشیابی شد.
واژه‌های کلیدی: مینی‌سی‌ایکس، طب ایرانی، روش ارزیابی بالینی، آموزش پزشکی
     
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


حبیبی هنگامه، قصابی چورسی مهدی، قدس روشنک. آزمون مینی‌سی‌ایکس (Mini-CEX) تجربه موفق آموزشی در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1399; 11 (2)

URL: http://jiitm.ir/article-1-1259-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب سنتی اسلام و ایران Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4256