[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
بانک ها و نمایه نامه ها::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سؤالات متداول::
::
شاپای الکترونیکی و چاپی

p-ISSN: 2008-8574

e-ISSN: 2981-2380

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 132-121 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مینی‌سی‌ایکس (Mini-CEX) تجربه موفق آموزشی در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
هنگامه حبیبی ، مهدی قصابی چورسی ، روشنک قدس*
چکیده:   (4320 مشاهده)
سابقه و هدف: انتخاب یک نظام ارزشیابی مناسب یکی از رویکردهای مهم در فرایندهای آموزشی و ارزیابی عملکرد حرفه‌ای دانشجویان است. هدف از این تحقیق ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش «مینی‌سی‌ایکس» بوده است.
مواد و روش‌‏ها: این پژوهش از نوع طرح سری زمانی منقطع با تکرار چندگانۀ مداخله است که در دانشکدۀ طب ایرانی (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران) انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش ۲۰ نفر از دانشجویان دکتری تخصصی طب ایرانی دوره کارورزی عرصه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ بودند که به روش سرشماری در قالب چهار گروه ۵ نفری وارد مطالعه شدند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی متناسب با نرم‌افزار SPSS (نسخۀ ۲۴) استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف‌معیار نمره‌های پایانی دانشجویان به‌تفکیک گروه متفاوت بود و نمره‌های پایانی هر چهار گروه با نمره‌های میان‌ترم آنان اختلافی معنادار (۰/۰۵≥ p) داشت. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده رضایت کلی دانشجویان از ارزیابی به روش مینی‌سی‌ایکس در گروه اول با میانگین و انحراف‌معیار ۰/۰۰ ± ۵/۰۰ گروه دوم با میانگین و انحراف‏‌معیار ۰/۵۴ ±۴/۴۰، گروه سوم با میانگین و انحراف‌معیار ۲/۱۹ ±۳/۴۰ و گروه چهارم با میانگین و انحراف‌معیار ۰/۸۹ ±۴/۶۰ و در کل با میانگین و انحراف‌معیار ۱/۲۶±   ۴/۳۵ محاسبه شد. بالاتر بودن این اعداد از میانگین متوسط پرسش‌نامه رضایت دانشجویان را از آزمون نشان می‌دهد؛ گروه اول بیشترین رضایت و گروه سوم کمترین رضایت را داشتند. همچنین، رضایت کلی استادان از ارزیابی به روش مینی‌سی‌ایکس با میانگین و انحراف‏‌معیار ۱/۳۴ ±۵/۱۴ محاسبه شد و چون اعداد به‌دست‌آمده از میانگین متوسط پرسش‌نامه بالاتر بودند رضایت استادان را نیز از آزمون بیان می‌کرد.
نتیجه‌گیری: به‌سبب برقراری عدالت آموزشی و کاهش سوگیری ارزیابان به شیوه‌های سنتی، ارزیابی با این آزمون موجب یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان و افزایش رضایتمندی استادان و به‌ویژه دانشجویان، از نحوۀ ارزشیابی شد.
واژه‌های کلیدی: مینی‌سی‌ایکس، طب ایرانی، روش ارزیابی بالینی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 312 kb]   (1472 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1399/8/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi H, Ghassabi Chorsi M, Ghods R. Mini - CEX method: A successful educational experience for evaluation of clinical skills in Persian Medicine PhD students. jiitm 2020; 11 (2) :121-132
URL: http://jiitm.ir/article-1-1259-fa.html

حبیبی هنگامه، قصابی چورسی مهدی، قدس روشنک. آزمون مینی‌سی‌ایکس (Mini-CEX) تجربه موفق آموزشی در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1399; 11 (2) :121-132

URL: http://jiitm.ir/article-1-1259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب سنتی اسلام و ایران Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660