مقدمه: یادگیری، فرآیند ذهنی مهمی است که از عوامل بیرونی و درونی متعددی تأثیر میپذیرد و یکی از این عوامل تغذیه است. در این پژوهش تأثیر غذاهای با طبیعت سرد و گرم بر یادگیری دانشجویان در فراگیری درس زبان انگلیسی عمومی بررسی گردیده است. روشها: این مطالعهی نیمه تجربی بر روی ۲۶ نفر دانشجوی پسر سالم انجام شد. شرکتکنندگان در طول ترم تابستانی به دو گروه تغذیه با رژیم غذایی گرم و تغذیه با رژیم غذایی سرد تقسیم شدند. دانشجویان به طور همزمان و با یک استاد که از نحوهی توزیع دانشجویان در گروهها اطلاعی نداشت، ۳ واحد درس زبان انگلیسی عمومی را در شرایط یکسان آموزش دیدند. در پایان ترم نمرات این درس از استاد مربوطه اخذ و دادهها در نرم افزار آنالیز آماری SPSS نسخه ۱۱/۵ وارد گردید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: دو گروه مورد مطالعه از لحاظ دانشگاه محل تحصیل، ترم تحصیلی، مقطع تحصیلی و منطقهی آزمون در کنکور سراسری با یکدیگر تفاوتی نداشتند ( ۰۵/ ۰<P). همچنین بین نمرهی قبولی در کنکور سراسری، نمرهی درس زبان تقویتی و میانگین کل واحدهای گذرانده شدهی دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد ( ۰۵/ ۰<P). مطالعهی حاضر نشان داد اگر چه پس از تغذیه با غذاهای گرم یا سرد در طول ترم تابستانی میانگین نمرات درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان گروه گرم بیشتر از گروه سرد است، ولی اختلاف بین دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نمیباشد ( ۰۵/ ۰<P). نتیجهگیری: یافتههای مطالعه ی حاضر نشان میدهد که ماهیت سردی و گرمی غذا بر میزان یادگیری دانشجویان در فراگیری درس زبان انگلیسی عمومی تأثیر نداشته است؛ اما به نظر میرسد برای رسیدن به قطعیت بیشتر در این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر و با حجم نمونهی بیشتر باشد.
Atarodi A, Kianmehr M, Abbasnezhad A, Masoumzadeh M, Rasekhi H. Effect of Food with Hot and Cold Nature on Students’ Learning. jiitm 2011; 2 (3) :221-228 URL: http://jiitm.ir/article-1-57-fa.html
عطاردی علیرضا، کیانمهر مجتبی، عباسنژاد عباسعلی، معصومزاده محمد، راسخی حمید. تأثیر غذاهای با طبیعت سرد و گرم بر میزان یادگیری دانشجویان. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1390; 2 (3) :221-228