در این پژوهش سعی بر آن است که ضمن بررسی عملکرد و منش استاد پیشکسوت دانشکدۀ داروسازی اصفهان، دکتر فریبرز معطر، برخی ویژگیهای استاد و ریشههای آن استخراج و به دانشجویان، نسل جوان و استادان دانشگاهها و سیاستگذاران سیستم آموزشی معرفی شود. شیوۀ مطالعه در این تحقیق براساس بررسی مستندات در دسترس (کتب، سرگذشت علمی، پایاننامهها، تصاویر و سایر) و انجام مصاحبه با شخص استاد، همکاران و دانشجویان سابق ایشان است. نتایج بهدستآمده در قالب پیشینه، شیوۀ آموزش، شاگردپروری (الگوی جذب دانشجو، اعتماد به دانشجو، ایجاد اعتمادبهنفس، مهربانی، خیرخواهی، عشق به دانشجو، صبوری در تنشها، آموزش عملی حفظ شئون دانشگاه، آموزش عملی احترام به استادان، دانشجویان و کارکنان و عملیاتیکردن نتایج تحقیقات در عرصۀ تولید)، تعامل و نوع رابطه با همکاران دانشگاهی، میراثداری پیشینیان توأم با آیندهنگری و مکتب گیاهان دارویی و فارماکوگنوزی تقسیمبندی شده و مورد بحث قرار گرفته است. امید است بررسیهایی ازایندست سبب بازنگری و روزآمدشدن قالب شئون استادی براساس رسالتهای اساسی دانشگاه مانند شاگردپروری، آموزش پاسخگویی به نیاز جامعه، توجه ویژه به منش اخلاقی و بهطور کلی استاد الگو و بافضیلت باشد.
Mohagheghzadeh A. Becoming a professor: A research on the professorial personality of Dr. Fariborz Moattar
On the occasion of the 82nd birthday of Professor Dr. Fariborz Moattar. jiitm 2023; 14 (1) :59-88 URL: http://jiitm.ir/article-1-1585-fa.html
محققزاده عبدالعلی. استاد شدن: جستاری در منش استادی دکتر فریبرز معطر
به مناسبت هشتادودومین سالگرد تولد استاد دکتر فریبرز معطر. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1402; 14 (1) :59-88