سابقه و هدف: بررسی رضایت مشتریان از ارائۀ خدمات از روشهای ارزشیابی است که لازم است بهطور دورهای در هر سازمانی انجام شود. لذا مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رضایت بیماران از ارائۀ خدمات در درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. مواد و روشها: تعداد ۲۸۰ نفر از مراجعان به درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰ به روش ساده انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ PSQ-۱۸ را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار SPSS توصیف و تحلیل شد. یافتهها: میانگین سنی نمونۀ حاضر ۳۹/۶۶ سال (۱۲/۵۱ درصد) و ۱۷۶ نفر (۶۲/۶ درصد) زن بودند. شایعترین علت نارضایتی بیماران در این مطالعه، هزینههای بالای درمان و مدت انتظار زیاد برای دریافت نوبت و همچنین در داخل درمانگاه ذکر شد. رفتار مناسب پزشکان و کارکنان درمانگاه با بیماران، معاینۀ دقیق و صرف وقت مناسب برای بیماران از نکات مثبتی بود که درصد زیادی از بیماران به آنها اشاره کردند. همچنین در همۀ حیطهها، افزایش رضایت نسبت به مطالعۀ سال ۹۲ مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج مطالعۀ حاضر رضایت نسبی مراجعهکنندگان از همۀ حیطههای ارائۀ خدمات در درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارتقای آن نسبت به مطالعۀ قبلی را نشان داد.
Hashem Dabaghian F, Mohammadi Kenari H, Asghari A. Evaluation of patient satisfaction with the services provided in the traditional medicine clinic of Iran University of Medical Sciences. jiitm 2023; 14 (1) :11-18 URL: http://jiitm.ir/article-1-1574-fa.html
هاشم دباغیان فتانه، محمدی کناری حوریه، اصغری آیدا. ارزیابی میزان رضایت بیماران از خدمات ارائهشده در درمانگاه طب سنتی
دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1402; 14 (1) :11-18