سابقه و هدف: با توجه به اهمیت طب سنتی و مکمل در کنار داروهای شیمیایی در تکمیل زنجیرۀ درمان و نقش داروساز در ارائۀ اطلاعات صحیح به بیمار و همچنین ارائۀ واحد درسی طب و داروسازی سنتی در دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۱۳۹۶، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمانهای طب سنتی و مکمل انجام شده است. نتایج این مطالعه میتواند در برنامهریزی جهت آموزش طب سنتی و مکمل توسط مسئولان مربوطه کمککننده باشد. مواد و روشها:این مطالعه از نوع مقطعی است که بر روی ۲۵۶ نفر از دانشجویان دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۹ انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ محققساخته به همراه مؤلفههای آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد طب سنتی و مکملبود. یافتهها: در این مطالعه میانگین نمرۀ آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی نسبت به درمانهای سنتی و مکمل بهترتیب ۲/۲۹±۶/۵۶و ۴/۹۶±۴۱/۰۰ بود. همچنین نمرۀ آگاهی دانشجویانی که واحد طب و داروسازی سنتی را سپری کرده بودند، بهطور قابلتوجهی بیشتر از سایر دانشجویان بود (۰/۰۰۱<p).بین نمرۀ آگاهی و نگرش با برخی متغیرها مانند سن، دورۀ تحصیلی و وضعیت تأهل ارتباط زیادی وجود داشت (۰/۰۵<p). بیشترین درمانهای مکمل نیز استفاده از گیاهان دارویی بود. نتیجهگیری: آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دربارۀ طب سنتی و مکمل در حد قابلقبولی بود. همچنین با توجه به سطح بالاتر آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی که واحد درسی طب و داروسازی سنتی را سپری کرده بودند، لازم است این دروس در واحدهای درسی دانشجویان سایر رشتههای پزشکی نیز گنجانده شود.
Parvinroo S, Daeihamed M, Rafiei E, Tajik M. Evaluation of the knowledge, attitude and practice of traditional and complementary medicine by pharmacy students in Guilan University of Medical Sciences regarding in 2020. jiitm 2021; 12 (2) :99-114 URL: http://jiitm.ir/article-1-1395-fa.html
پروینرو شیرین، دائی حامد مرجان، رفیعی الهه، تاجیک مهراد. بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمانهای طب سنتی و مکمل در سال 1399. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1400; 12 (2) :99-114