سابقه و هدف: مهارتهای ارتباطی به عنوان رفتارهایی مهم، فرد را قادر به تعامل مؤثر کرده و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی فرد میباشند. نظر به اهمیت مهارت ارتباطی در کسب مهارتهای علمی، این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ مزاج با مهارت ارتباطی در دانشجویان دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ مقطعی از نوع همبستگی است که بر روی ۳۰۰ نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی شهر بوشهر به صورت تمام شماری در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مزاجشناسی مجاهدی (۱۳۹۳) و مهارت ارتباطی کوئین دام (۲۰۰۴) جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش ۲۲ با ارائۀ شاخصهای توصیفی روشهای آمار توصیفی و آزمون های کای-دو، T مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معنیداری ۰۵/۰ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: از بین ۳۰۰ دانشجو، مزاج سرد و خشک ۹۴ نفر( د۸/۳۱ nرصد)، مزاج سرد و تر ۹۳ نفر (۳۱/۴درصد)، مزاج گرم و تر ۵۵ نفر (۱۸/۶ درصد) و مزاج گرم و خشک ۵۴ نفر (۱۸/۲ درصد) بودند. میانگین نمرۀ مهارتهای ارتباطی بالاتر از حد متوسط بود(۹/۷۲±۱۰۸/۲۱) میانگین نمرۀ مهارتهای ارتباطی به ترتیب در دانشجویان با مزاج سرد و تر (۶/۸۴±۱۰۷/۴۸۱)، مزاج سرد و خشک (۱۰/۶۷±۱۰۴/۱)، مزاج گرم و تر (۷/۴۳±۱۱۲/۹۸) و مزاج گرم و خشک (۸/۴۲±۱۱۲/۷۲) بود. بین مزاج دانشجویان با مهارت ارتباطی رابطۀ معنیداری مشاهده شد؛ بهطوری که دانشجویان با مزاج گرم و تر و همچنین مزاج گرم و خشک به نسبت دانشجویان با مزاج سرد و تر و مزاج سرد و خشک از مهارت ارتباطی بالاتری برخوردار بودند (۰.۰۰۱>p). نتیجهگیری: نظر به ارتباط مزاج با مهارتهای ارتباطی پیشنهاد میشود توجه به مزاج دانشجویان و برنامهریزیهای لازم در خصوص اصلاح مزاج بهمنظور افزایش مهارتهای ارتباطی دانشجویان در نظر گرفته شود.
Banaee E, Pouladi S, Bahreini M, Tahmasebi R. Relationship between temperament and communication skills of nursing and midwifery student of Bushehr University. jiitm 2019; 9 (4) :297-308 URL: http://jiitm.ir/article-1-1076-fa.html
بنائی الهام، پولادی شهناز، بحرینی مسعود، طهماسبی رحیم. رابطۀ مزاج با مهارتهای ارتباطی در دانشجویان دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهر بوشهر. مجله طب سنتي اسلام وايران. 1397; 9 (4) :297-308