:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 18-11 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه‌شده در درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران
فتانه هاشم دباغیان ، حوریه محمدی کناری ، آیدا اصغری*
چکیده:   (440 مشاهده)
سابقه و هدف: بررسی رضایت مشتریان از ارائۀ خدمات از روش‌های ارزشیابی است که لازم است به‌طور دوره‌ای در هر سازمانی انجام شود. لذا مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رضایت بیماران از ارائۀ خدمات در درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.
مواد و روش‌‏ها: تعداد ۲۸۰ نفر از مراجعان به درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰ به روش ساده انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ PSQ-۱۸ را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS توصیف و تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین سنی نمونۀ حاضر ۳۹/۶۶ سال (۱۲/۵۱ درصد) و ۱۷۶ نفر (۶۲/۶ درصد) زن بودند. شایع‌ترین علت نارضایتی بیماران در این مطالعه، هزینه‌های بالای درمان و مدت انتظار زیاد برای دریافت نوبت و همچنین در داخل درمانگاه ذکر شد. رفتار مناسب پزشکان و کارکنان درمانگاه با بیماران، معاینۀ دقیق و صرف وقت مناسب برای بیماران از نکات مثبتی بود که درصد زیادی از بیماران به آنها اشاره کردند. همچنین در همۀ حیطه‌ها، افزایش رضایت نسبت به مطالعۀ سال ۹۲ مشاهده شد.

نتیجه‏‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر رضایت نسبی مراجعه‌کنندگان از همۀ حیطه‌های ارائۀ خدمات در درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارتقای آن نسبت به مطالعۀ قبلی را نشان داد.
واژه‌های کلیدی: رضایت بیماران، طب سنتی، طب ایرانی
متن کامل [PDF 327 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1402/2/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها