:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 114-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمان‌های طب سنتی و مکمل در سال 1399
شیرین پروین‌رو* ، مرجان دائی حامد ، الهه رفیعی ، مهراد تاجیک
چکیده:   (1668 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت طب سنتی و مکمل در کنار داروهای شیمیایی در تکمیل زنجیرۀ درمان و نقش داروساز در ارائۀ اطلاعات صحیح به بیمار و همچنین ارائۀ واحد درسی طب و داروسازی سنتی در دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۱۳۹۶، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمان‌های طب سنتی و مکمل انجام شده است. نتایج این مطالعه می‌تواند در برنامه‌ریزی جهت آموزش طب سنتی و مکمل توسط مسئولان مربوطه کمک‌کننده باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی است که بر روی ۲۵۶ نفر از دانشجویان دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۹ انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ محقق‌ساخته به همراه مؤلفه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد طب سنتی و مکمل بود.
یافته‌ها: در این مطالعه میانگین نمرۀ آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی نسبت به درمان‌های سنتی و مکمل به‌‏ترتیب ۲/۲۹±۶/۵۶ و ۴/۹۶±۴۱/۰۰ بود. همچنین نمرۀ آگاهی دانشجویانی که واحد طب و داروسازی سنتی را سپری کرده بودند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر دانشجویان بود (۰/۰۰۱<p). بین نمرۀ آگاهی و نگرش با برخی متغیرها مانند سن، دورۀ تحصیلی و وضعیت تأهل ارتباط زیادی وجود داشت (۰/۰۵<p). بیشترین درمان‌های مکمل نیز استفاده از گیاهان دارویی بود.
نتیجه‌گیری: آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دربارۀ طب سنتی و مکمل در حد قابل‌قبولی بود. همچنین با توجه به سطح بالاتر آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی که واحد درسی طب و داروسازی سنتی را سپری کرده بودند، لازم است این دروس در واحدهای درسی دانشجویان سایر رشته‌های پزشکی نیز گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، درمان‌های مکمل، دانشجویان، داروسازی
متن کامل [PDF 871 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/19 | پذیرش: 1400/7/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها