:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 90-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تقابل رازی و ابن‌‌‌سینا در نظریۀ حرکت و انعکاس آن در رویکرد پزشکی
بنفشه افتخاری*
چکیده:   (2062 مشاهده)
ابن‌سینا و محمدبن‌زکریای رازی هر دو از بزرگ‌ترین پزشکان صاحب‌سبک عصر طلایی علم در جهان اسلام به‌شمار می‏‌روند. علی‏رغم پیروی تقریبی هر دوی آنها از طب جالینوسی و اخلاطی، شاهد اختلاف‏‏‌نظر در روش‌‏ها و نظریات این دو هستیم. به‌طور کلّی، این نظر پذیرفته ‌شده که محمّدبن‏‌زکریای رازی بهای بیشتری به تجربه داده و متقابلاً ابن‏‌سینا به روش‌‏های نظری روی آورده است. حال آنکه هر دو پزشک چون سلف خود جالینوس، علاوه بر پزشک‌بودن، فیلسوف نیز بوده‌‏اند. هدف این مقاله، روشن‌شدن منشأ اختلاف روش این دو در ارتباط با فلسفۀ طبیعی‏شان است. در این مقاله با رویکردی تحلیلی متن‌محور، بنیان نظری فلسفۀ طبیعی آنها با استفاده از منابع موجود یعنی کتب و رسایلشان در طبیعیات تحلیل شده و سپس امکان درستی فرضیۀ برداشت‌شده از متون طبیعیات آنها در کتب پزشکی‌شان بررسی می‌گردد. با توجه به اینکه رازی در فلسفۀ طبیعی، پیرو نظریۀ اتم‌‏گرایانه بوده است، این دیدگاه به طرد غایت‏‌انگاری و ذات‌‏گرایی در فهم طبیعت می‏انجامد. درنتیجۀ این رویکرد، در تحلیل مسائل طبیعی، کمتر به متافیزیک و بیشتر به تجربه‏‌گرایی روی آورده است. این روند برخلاف دیدگاه ابن‏سینا است که با باور به حرکت پیوسته و نظریۀ صورت و ماده، نگرشی ذات‌گرایانه و غایت‏‌مدار را در طبیعت دنبال کرده که در پی آن، او به تحلیل متافیزیکی در کاوش مسائل طبیعی سوق ‏داده شده است. در نهایت اختلاف روش این‌دو در نگارش کتب پزشکی نشئت‌گرفته از فلسفۀ طبیعی متفاوت این دو و نگاه متفاوتشان به مبادی طبیعیات است.
واژه‌های کلیدی: تجربه‌‌گرایی، طب ایرانی، اتم‌‌گرایی، نظریۀ حرکت
متن کامل [PDF 429 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/20 | پذیرش: 1400/11/27



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها