:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 308-297 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ مزاج با مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهر بوشهر
الهام بنائی ، شهناز پولادی* ، مسعود بحرینی ، رحیم طهماسبی
چکیده:   (5100 مشاهده)
سابقه و هدف: مهارت‌های ارتباطی به‏ عنوان رفتارهایی مهم، فرد را قادر به تعامل مؤثر کرده و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی فرد می‌باشند. نظر به اهمیت مهارت ارتباطی در کسب مهارت‌های علمی، این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ مزاج با مهارت ارتباطی در دانشجویان دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ مقطعی از نوع همبستگی است که بر روی ۳۰۰ نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی شهر بوشهر به صورت تمام ‏شماری در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های مزاج‌شناسی مجاهدی (۱۳۹۳) و مهارت ارتباطی کوئین دام (۲۰۰۴) جمع‌آوری و با استفاده از نرم‏ افزار SPSS ویرایش ۲۲ با ارائۀ شاخص‌های توصیفی روش‌های آمار توصیفی و آزمون های کای-دو، T مستقل و تحلیل واریانس یک‏طرفه در سطح معنی‌داری ۰۵/۰ تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: از بین ۳۰۰ دانشجو، مزاج سرد و خشک ۹۴ نفر( د۸/۳۱ nرصد)، مزاج سرد و تر ۹۳ نفر (۳۱/۴درصد)، مزاج گرم و تر ۵۵ نفر (۱۸/۶ درصد) و مزاج گرم و خشک ۵۴ نفر (۱۸/۲ درصد) بودند. میانگین نمرۀ مهارت‌های ارتباطی بالاتر از حد متوسط بود(۹/۷۲±۱۰۸/۲۱) میانگین نمرۀ مهارت‌های ارتباطی به ترتیب در دانشجویان با مزاج سرد و تر (۶/۸۴±۱۰۷/۴۸۱)، مزاج سرد و خشک (۱۰/۶۷±۱۰۴/۱)، مزاج گرم و تر (۷/۴۳±۱۱۲/۹۸) و مزاج گرم و خشک (۸/۴۲±۱۱۲/۷۲) بود. بین مزاج دانشجویان با مهارت ارتباطی رابطۀ معنی‌داری مشاهده شد؛ به‌طوری که دانشجویان با مزاج گرم و تر و همچنین مزاج گرم و خشک به نسبت دانشجویان با مزاج سرد و تر و مزاج سرد و خشک از مهارت ارتباطی بالاتری برخوردار بودند (۰.۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: نظر به ارتباط مزاج با مهارت‌های ارتباطی پیشنهاد می‌شود توجه به مزاج دانشجویان و برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص اصلاح مزاج به‌منظور افزایش مهارت‌های ارتباطی دانشجویان در نظر گرفته شود.


واژه‌های کلیدی: مهارت‌ های ارتباطی، طب سنتی ایران، مزاج
متن کامل [PDF 148 kb]   (2060 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1398/2/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها